LÆRING
Vi har haft glæde af en del forskellige indlæringsmaterialer. Der har også været købt lidt hjælpemidler, men opgaverne vi har fundet på nettet, har været gratis for private! 🙂
Da vi nåede at lave alle opgaver, på de portaler vi kendte, lavede vi selv nogle OPGAVER(Link) og spurgte ud i vores netværk om der var nogen, som kendte til andre portaler end dem vi havde set. Og det var der heldigvis! 🙂
Så vi har stadig masser af opgaver klar til hjemmeundervisning igen 😉 Derfor deler jeg nu lidt ud af egne opgaver og man kan finde links til super seje portaler, som I kan gå nuts i under LINKS 😄
PICTOGRAMTAVLE
(Strukturering for børn i alderen 2-6 år)
Dette er en måde at få barnet til at lære at blive mere selvstændigt.
(Jeg kan anbefale at købe en rulle magnet tape til og de har også små plastiklommer 6×6 til billederne så man ikke skal laminere selv 🙂 )
NAVNEORD I HJEMMET
(Godt til læring af navneord tidligt)
Jeg har lavet en lang liste i WORD med tabeller. To kolonner med en masse rækker og i hvert rum står et navneord, som vi har i hjemmet.
Jeg har valgt at lave to ark et med navneord. Et ark for alle navneordene der starte og slutter med ET og et ark med navneord der starter og slutter med EN.
Jeg har derefter printer arkene ud i to farver for at kunne visuelt se forskel på dem. På arkene var også ordene ET og EN. Sådan at vi kunne gå rundt og vise at man kunne sætte det foran og bagved ordet 🙂
Det har vist sig at give pote efterfølgende at have dem hængene 😉 Og ja de er i alle rum, så børnene bliver opmærksomme på dem hele tiden 🙂
DÆKKESERVIETTER / UNDERLAG
(Godt for indlæring)
Jeg fandt en masse skønne varianter af dækservietter / underlag til børnene med læring på 🙂 Jeg skifter dem ud en gang om ugen ca. for ældste(som går i skole). Så har børnene haft tid til at kigge på dem, bruge dem til lektierne og snakke om det der er på dem 🙂
Da vores mellemste på 7 kan læse engelsk allerede, har vi købt nogle til vores ældste, så han kan øve sig i at stave de 120 mest brugte engelske ord.
Man kan finde dem flere steder, men vores har jeg købt hos LEGEAKADEMIET.DK
Vi var begyndt at mangle væg plads til læringsmaterialer, så dette virkede som et godt alternativ. De kan tages væk og frem ved brug eller bare ligge fremme, så man får dem brugt.
ALFABETET OPHÆNGT
(Stort alfabet til ophængning)
Jeg har siden 2013 lavet noget lærings materialer til vores daværende ældste på 4 år og det har hængt i 7 år og bliver stadig flittigt brugt af børnene herhjemme 🙂
Det er lavet i WORD med CLIPART billeder, så tilgængeligt for alle 🙂
Jeg ønskede at give dem en god jump start på at lære alfabetet, klappelser/stavelser og have det sjovt og inspirerende vist. De har begge nogle ynglings bogstaver, da jeg har valgt nogle billeder som er lette at stave eller bruges tit af børn, som fx NINJA 😄
MEDIND(DRAGE)LSE
Vi har valgt at sætte en visuel milepæls drage op for vores børn. Dette for at give dem noget medind(drage)lse og medansvar for deres læring og udvikling.
Den fungere således, at de små cirkler symboliserer dage på ugen. Hver farve er en uge. De 5 øverste små cirkler er mandag til fredag og de 2 nederste er lørdag og søndag. Firkanterne er til at lægge sammen for de hhv 5 og 2 dage og den store firkant er for samlet opgaver den uge. Til sidst kan man kigge på gennemsnit pr dag og pr uge 🙂
Hele idéen er at give dem noget medansvar, medind(drage)lse og synligt indsigt i deres succeser 💪 Man kan så vælge også at bruge den som milepæle til små belønninger hver uge eller efter de er nået et hvis antal.
Vi har aftalt at deres succeser kan udløse små belønninger, som en ny bog, en trøje eller andet hen ad vejen 🙂
Den kan bruges som værktøj for både barnet og den voksne 🙂
SCOR FREMGANGEN AF INDLÆRINGEN
(Godt til at danne sig et overblik over indsats områder)
Børnene kan score sine fremskridt når de laver opgaver. En gang om ugen/måneden kan de vurdere hvad der er svært/let ved at udfylde fra 1-10 hvor svært/let tingene er.
Der kan være noget er blevet lettere eller noget ikke er. Det indikerer for os hvor vi skal hjælpe og evt prøve noget andeledes 🙂
På den måde ved vi også se, hvordan de har det med læringen, om de synes det er svært, selvom de har succes.
ALFABETSPILLET 2
(Kan spilles på IPad og PC)
FUNKTION:
- Hvert tal åbner for en opgave med 4 billeder
- Hvert billede skal man skrive forbogstavet for
- Tryk her efter på ✔ (hakket) for at se om det er rigtigt
- Ved hvert rigtig svar får man 1 point
- Når alle 4 bogstaver i opgaven er besvaret korrekt, skal man trykke på “I ALT”, og først da kan man lukke boksen og gå videre til næste opgave 😉
MATEMATIKSPILLET 1
(Kan spilles på IPad og PC)
FUNKTION:
- Hvert tal åbner for en “opgave”, hvor barnet skal tælle
- Læs regnestykket sammen med barnet
- Tryk her efter på billederne for at tælle. Der vises et ✔ (hak) for hvert billede som er talt(trykket på) og tælles sammen i bunden af boksen.
- Når alle billederne er talte, kan man lukke boksen og opgaven er registreret.
- Når alle opgaver er løst kan man trykke på “FÆRDIG”.