LEGE

Vi har gennem årene forsøgt os med forskellige lege med børnene, både motoriske (grov og fin) men også læring mæssige. Nogle har virket, andre ikke så meget. Fælles har de dog været til god underholdning og oplevelsen værd. De lege jeg skriver om her har været en succes 🙂

RÆKKEFØLGERNES VERDEN

(Godt for finmotorikken og læring af rækkefølger)
Farvelade er eminent til at lære børn om rækkefølgernes verden!
1. Først skal der vand på penslen
2. Så skal man dyppe den i farveladen
3. Mal på papiret

Med farvelade lærer børnene hurtigt at de skal følge en bestemt rækkefølge. Det at lave en aktivitet for at åbne op for en anden aktivitet osv. Jo flere gange man laver det med dem, jo bedre bliver de også til at bruge pincetgrebet på penslen 🙂

SKATTEJAGT MED RIS

(Godt for taktil sansen/følesansen)

Her skal man bruge:

  • En balje/kasse
  • 3-4 kg rå ris
  • 10 små stykker legetøj( fx pokemons eller andet i samme str – 3-4 cm)

Det handler om at udfordre sin taktil sans(føle sansen) man graver roligt med hænderne i baljen på jagt efter alle 10 små stykker legetøj. Legen er med til at skabe stimuli via taktil sansen og virker super godt for børn med særlige behov. Men kan være lige så god for børn som ikke har udfordringer også 🙂 

Hvis man vil gøre det lidt mere spændende eller pifte legen lidt op kan man farve risene i regnbue farver 😉

OPSKRIFTEN PÅ FARVEDE RIS:

  1. 2 dl rå hvide ris til hver farve
  2. 10-15 dråber frugtfarve eller en spids pastafarve.

Når du har rystet ris og farve sammen i en frysepose, hældes de op på et stykke bagepapir, så de får luft og dermed kan tørre.

Efter ca. 20 min. er de klar til leg.

bObles

(Grovmotorisk legeredskab)
Disse tumleredskaber kan bruges på flere måder. De kan venes og drejes og have flere funktioner. Fx kan elefanten blive til en lille vippe eller gyngehest. De er rigtig gode til at bruge, til jorden er giftig eller forhindringsbaner, så man får øvet balancen 🙂 Man kan finde dem mange steder brugt, men i rigtig god stand ,da de er meget holdbare.

De er lavet ud af EVA-skum uden ftalater! 

KLISTRET EDDERKOPPESPIND

(Godt for grovmotorikken)
Denne leg kan laves på to måder. Legen er ret selvforklarende. Men her er et par pointers, ellers klik på billedet og læse mere om legens muligheder der 🙂 

  1. Ram edderkoppespindet med avis kuglerne
  2. Ram igennem spindet og vær den heldige flue der klarede det 😉 

PUST MED SUGERØR

(Godt for mundmotorikken)
Denne leg er meget simpel og lærer børnene at puste – IKKE suge – og er med til at udvikle deres mund motorik 🙂

Legen går således:
  1. Hæld noget sæbe i en dyb tallerken
  2. Tilsæt lidt vand
  3. Find et sugerør
  4. Pust så mange bobler du kan 🙂 
Man kan også lære børnene at puste i sugerøret, hvor det så bare er en fjer eller lille vat kugle de skal puste hen over bordet

PUST FARVELADE MOTIVER

(Godt for mundmotorikken)
Her skal børnene lære at puste motiver med farvelade 🙂 

Det skal du bruge:

  1. Farvelade
  2. Sugerør
  3. Fri fantasi 😉 
Vi har lavet et blomster billedet, der brugte vi vatpinde med akryl maling på til at angive blomsterne bagefter 🙂 

BLINDSMAGNING

(Leg med smagssansen og giv barnet en god tilgang til at smage på mad)
Denne leg går ud på at skubbe lidt til barnets grænser på en hyggelig, sjov og tryg måde 🙂 

Legen går således:
Du skal bruge 5-7 kopper eller så mange du vil. Giv barnet bind for øjnene. Hæld forskellige RARE ting at smage på i kopperne.
Det er meningen at barnet skal have en god oplevelse så ingen chili!!!! 😉

Du kan få lidt forslag her:
  1. Det søde: Sukker, honning, farin, flormelis, syltetøj, sødmælk
  2. Det salte: Salt, snack, bacon og pølse
  3. Det sure: Citronvand, umoden banan, kernemælk, the
  4. Det bitre: Ost, kaffe, appelsinskræl, grapefrugt, cola, mørk chokolade

DRYPPE LYS

Rolig og hyggelig aktivitet til de lidt større børn specielt om efteråret

Det skal du bruge:

  1. Lys, lange farvede stagelys er bedst
  2. En kop, glas eller lille lav skål
  3. En lydbog i baggrunden kan være super hyggelig
Vi brugte bloklys en af de første gange børnene skulle prøve det, da vi var løbet tør for stagelys, hvilket ikke er helt optimalt. Det er langt nemmere at se og præcisere hvor dråberne lander med stagelys. Børnene har haft lavet fine hjerter sidenhen, som vi brugte til at dekorere vores udsmyknings grene med 🙂 

MOM2DAY – BOGSTAVSJAGT 1

(De 120 ord)
Denne leg kom til opstandelse under Corona’en. Der skulle øves 120 ord og lave opgaver hver dag, så for at motivere børnene lavede vi en ny kode på deres iPads hver gang det blev trættende og startede legen her, når de havde lavet deres lektier 🙂

Legen går således:
  1. Jeg vælger en ny kode til iPad’en – det er præmien 😉 
  2. Vælger det antal ord der er tal til – det skal være ord de skal øve sig på at stave, fra de 120 ord
  3. Skriver så lapper (fx 6 for antal tal i koden). Hver lap har et ord, med bogstaver spredt på papiret PÅ DEN ENE SIDE!
  4. På den anden side af lappen står så et tal – Man kan vælge at lave en lille sætning med rækkefølgen af tal bagpå eller en kode børnene kan genkende
  5. Så stiller man en kop frem med lapperne sammenkrøllet – sørg for at ryste den 😉 
  6. Forklar legen – belønningen er sætningens tal i rækkefølge fx
  7. Lad nu børnene hente en lap – tag evt. tid på dem for sjov
  8. når de har klaret at sætte ordene sammen, fra hver lap, skal de finde rækkefølgen på ordene i sætningen
  9. Når de har den rette sætning sammensætning – derved også tal – kan de så låse deres iPad op 😉 
  10. Hvis du/I har flere børn lav flere kopper – et pr barn, med hver deres kode og sværhedsgrad i 🙂