Der snakkes meget om at der skal være STEM i skolerne, men hvad er STEM for en størrelse? Og hvordan kan man gøre det spændende for eleverne?
STEM står bla for:
Mange argumenterer for at A(Art) er med, STEAM
Man kan kombinere vigtige emner med STEM, som fx. sustainability/bæredygtighed eller grøn energi. Det kan være visualisering af projekter, simuleringer eller fx. modeller der understøtter projekterne. Hvordan man så kombinerer fagene med hinanden kan gøres ved at bruge IT til at fremvise, teste og understøtte disse.
Fx. har jeg valgt at illustrere dele af fysik emner for mine børn, ved at programmere eksempler eller simuleringer. Det er bl.a. her E’et i Engineering kommer ind, fx ved at kunne angribe en udfordring på en anden måde, her har jeg valgt at synliggøre teori ved hjælp af programmering på en kreativ måde.
Det handler også i høj grad om at gøre det interessant for børnene/de unge at arbejde med fagene. Det kan være en fordel hvis man kan møde dem hvor de er, og ikke tvinge gamle tilgange ned over dem.
Vores verden er mere og mere digital, men vi behøver ikke nøjes med at være brugere af denne verden, vi kan lære at være skabende med denne verden på en kreativ måde. Det tror jeg vil fænge børn og unge langt mere 🙂
På Mom2day har jeg prøvet at bringe nogle af fagene sammen, derfor vil man kunne bruge sitet til at lære mere om programmering, fysik og matematik på en interaktiv måde 🙂
Nedenunder kan du vælge nogle at de muligheder websitet rummer. Jeg har så vidt muligt forsøgt at gøre koderne tilgængelige til hhv opgaver og interaktioner.