Klik nu på Edit withPiskel for at lave noget der symboliserer liv, fx et hjerte
Husk at man kun kan bruge Piskel i den downloadede version
Tegn det du gerne vil have og sørg for at gennem den med navnet Liv
Tjek adressen oppe i toppen a boksen, der er en gul firkant om navnet du skal ændre til Liv
Husk at trykke Save
Opgave 2 - ADVANCED - LIV
Nu har du lavet din Sprite færdig
Tryk nu Apply
Nu skal du gøre det samme med en for Liv2 og Liv3 og LivRefill
Tilføj et ny objekt/object og vælg Sprite
Men du behøver ikke tegne det igen, du kan vælge +Add og finde dit billede i mappen assets
Opgave 3 - ADVANCED - LIV
Nu kan du trække Liv1, Liv2 og Liv3 ind i toppen af scenen
Tryk på Liv1
Husk at sætte den på dit GUI lag/layer, gentag for Liv2 og Liv3
LivRefill trækker du bare ind på scenen som et objekt man kan samle op
Nu skal du, når scenen starter, først lave en scene variabel og kalde den Liv og sætte den = 3, da du har 3 liv
Så skal du gemme Liv3, hvis variablen kun er = 2
Gemme Liv2, hvis variablen kun er = 1
Og gemme Liv1, hvis variablen kun er = 0
Dertil skal du lave en kollision/collision for Helten og Fjenden, når helten er på jorden
Så skal scene variablen trække 1 fra/subtract 1
Og dette skal kun ske en gang/Trigger once ellers køres koden for hurtigt og alle liv mistet hurtigere end man kan se det
Opgave 4 - ADVANCED - LIV
Så skal vi programmere når vi samler livet op på banen, hvis vi ikke har 3 liv
Vi skal lave kollision/collision mellem Helten og LivRefill
Variablen skal nu tilføje/add 1
Og LivRefill på banen skal forsvinde
Nu skal vi så så huske at der også skal vises liv for de liv vi har
Nu kan du selv fortsætte med at tilføje flere baner og/eller andet til dit spil du tænker kunne være fedt 😉
Opgave 5 - ADVANCED - LIV
Hvis du vil bygge videre på dit spil, så se videoen her, for hvordan man ellers kan tilføje liv og en health bar eller tilføje damage til fjenderne så de kan tage flere angreb før de dør 🙂