GDevelop

OPGAVER TIL GDevelop – MIDDEL – FJENDER

Opgave 1 - MIDDEL - FJENDER

  1. Først skal du oprette et nyt objekt – Add an object
  2. Vælg kategorien en Sprite
  3. Brug Edit with Piskel
  4. Tegn nu en pil til venstre
  5. Gem den i mappen assets med de andre assets
  1. Lav nu endnu et objekt
  2. Vælg Sprite
  3. Tegn nu en pil til højre
  4. Gem den med de andre assets
  1. Dobbeltklik på din fjende ude til høje og vælg en at det er en Sprite
  2. Sørg for at Edit collision masks så den ikke svæver over platformen
  3. Dobbeltklik på din platform og vælg Platform
  4. Husk at Edit collision masks
  5. Træk nu dine objekter ind på din scene (se billede)
  6. Du skal bruge en Fjende, Højre pil, Venstre pil og en af dine Platforme

Opgave 2 - MIDDEL - FJENDER

  1. Først skal vi åbne for Game (Events) siden
  2. Lave en Event Group
  3. Så skal vi skjule pilene når scenen starter
  4. Nu skal vi programmere fjenden/Enemy sådan at fjenden skubbes med kraft på 80(til højre) eller -80(til venstre)
  5. Og når den rører ved pilene ændre vi de to variabler, flipper den horizontalt og skubber den hen den anden vej
  1. Add action når Fjenden/Enemy så rører ved vores Helt og han er på gulvet, så skal Helten dø (Hvis du laver dit liv med Liv, skal denne linje ikke med)
  2. Og scenen skal skiftes(Hvis du ikke har nået at lave flere scener endnu så så vent med dette punkt)
  3. Hvis Helten en faldende altså i luften og hopper ned på den skal Enemy skifte animation (Hvis ikke din Enemy har en animation der hedder Hit eller lignende så skip den action)
  4. Add action tilføj at din Enemy dør altså forsvinder

Smart trick:

Marker pilene og fjende. Hold shift nede og tryk på dem enkeltvis så alle er markeret sammen.

Hold nu CTRL nede og træk en kopi hen til en anden platform

Opgave 3 - MIDDEL - FJENDER

Hvis du vil bygge videre på dit spil, så se videoen her, for hvordan man ellers kan tilføje sine fjender og også have dem til at angribe på flere forskellige måder 🙂