Først skal du oprette et nyt objekt – Add an object
Vælg kategorien en Sprite
Brug Edit with Piskel
Tegn nu en pil til venstre
Gem den i mappen assets med de andre assets
Lav nu endnu et objekt
Vælg Sprite
Tegn nu en pil til højre
Gem den med de andre assets
Dobbeltklik på din fjende ude til høje og vælg en at det er en Sprite
Sørg for at Edit collision masks så den ikke svæver over platformen
Dobbeltklik på din platform og vælg Platform
Husk at Edit collision masks
Træk nu dine objekter ind på din scene (se billede)
Du skal bruge en Fjende, Højre pil, Venstre pil og en af dine Platforme
Opgave 2 - MIDDEL - FJENDER
Først skal vi åbne for Game (Events) siden
Lave en Event Group
Så skal vi skjule pilene når scenen starter
Nu skal vi programmere fjenden/Enemy sådan at fjenden skubbes med kraft på 80(til højre) eller -80(til venstre)
Og når den rører ved pilene ændre vi de to variabler, flipper den horizontalt og skubber den hen den anden vej
Add action når Fjenden/Enemy så rører ved vores Helt og han er på gulvet, så skal Helten dø (Hvis du laver dit liv med Liv, skal denne linje ikke med)
Og scenen skal skiftes(Hvis du ikke har nået at lave flere scener endnu så så vent med dette punkt)
Hvis Helten en faldende altså i luften og hopper ned på den skal Enemy skifte animation (Hvis ikke din Enemy har en animation der hedder Hit eller lignende så skip den action)
Add action tilføj at din Enemy dør altså forsvinder
Smart trick:
Marker pilene og fjende. Hold shift nede og tryk på dem enkeltvis så alle er markeret sammen.
Hold nu CTRL nede og træk en kopi hen til en anden platform
Opgave 3 - MIDDEL - FJENDER
Hvis du vil bygge videre på dit spil, så se videoen her, for hvordan man ellers kan tilføje sine fjender og også have dem til at angribe på flere forskellige måder 🙂