Børn er fulde af idéer! De er skabende og løsningsorienteret, når de leger. De opfinder og er kreative i de universer de skaber. Alt dette hvis de kan gøre det i fred og ro uden at blive forstyrret, bremset i deres handlinger eller begrænset i deres tanker/idéer. Og når de har adgang til materialer der kan understøtte legen eller idéen. Vi voksne er ofte meget snæversynede, ser værktøjer og redskaber anvendt til dets udtænkte formål. Hvor børn er eminente til at vende alt på hovedet og give det en ny funktion.
En pind kan fx være alt muligt i fantasiens verden, fx med lidt maling kan den komme tættere på optænkte formål. En legetøjsgarage kan blive en trappe for at nå ting højere oppe. Børn ser oftest muligheder og ikke begrænsninger, de er ikke tynget af konsekvens beregninger i første omgang, de ser objekter for deres former og derfra finder anvendelse af dem.
Med alderen kan denne fantasi og kreativitet aftage, oftest fordi deres omgivelser ikke selv kan hjælpe dem til at bevare denne tilgang til tingene. De taber evnen og lysten til at være kreative, specielt hvis de bremses i hvad kan skabe med og hvad de skal tænke.
Hvis vi ønsker innovative børn, kræver det at vi understøtter børnene i deres opfindsomhed. “Let’s teach kids how to think and not what to think” Magaret Meads(link).
Stil spørgsmål og del dine tanker højt, “Hvad nu hvis…” eller “tænk hvis man…” og “Hvordan tror du så…hvis nu”. Lad barnet lære at tænke fantasifuldt og opfinde skøre og skæve ting.
Vær opfindsom og kreativ med barnet. Byg ud af genbrugsmaterialer, tag et tørklæde og et dørslag på hovedet og tag en tur i ørkenen, lav akvarier, fodboldbaner ud af papkasser, kuglebaner ud af halve toilet/køkkenruller, find forskellige materialer at male på. Vis dem vejen til at se tingene i brug på andre måder.
Hvilket barn elsker ikke en god papkasse! Mange børn kan finde stor glæde i indpakningen frem for selve gaven, der allerede er til et fast formål. Hvor muligheder de kan se i kassen, papiret og sløjfen er langt mere interessant. Dette kan man se allerede når de er helt små og ikke kender til konceptet legetøj (med fast formål at lære).
Vi har gjort ekstra ud af at gemme papkasser, låg, indpakning, rør, osv ellers finder vores mellemste ofte andre anvendelige løsninger for at designe og skabe/opfinde ting ud af det vi har i hjemmet 🙂 Hvor man som voksen kan have tendens til at bremse dem i processen, hvis ikke man ønsker sit inventar ødelagt eller brugt uhensigtsmæssigt 😅 Udfordringen er at de nej’er kan være altafgørende for udviklingen af et innovativt barn. Så vi har hellere ville understøtte ham i det ved at stille materialer til rådighed der gerne må destrueres og omdannes til nye formål 🙂
Seneste kommentarer