PYTHON

 OPGAVER PYTHON – ADVANCED – YATZY

Opgave 1

Opgave 1

Programmet kørt 1 gang

For at lave dette spil skal vi igennem nogle punkter
  • Vi skal importere random da det skal være tilfældige terninger som bliver kastet hver gang, der slås
  • Vi skal beslutte hvor mange terninger der er med i spillet – Yatzy har 6 terninger
  • I dette spil har vi ikke kun 3 kast, men man kan kaste de resterende terninger(man ikke holder på) til man ikke kan vælge flere
  • Så skal vi kode hvor mange tal man vælger at holde på/sætte til side hver gang – som så vises og tilføjes til efter hvert kast 
Vi starter med at importere random og lave vores variabler

Vores første defination/define/def

def er kort for “define”. Det er et keyword/nøgleord du skal bruge for at definere en funktion, altså en metode. Al koden du putter imellem en def funktions_navn(parameter) og slutningen vil blive eksekveret hver gang du kalder funktionenes_navn senere

Vi kalder vores: def lav_terninge_kast. I parameteren definerer vi variablen antal_terninger som er 6 i dette tilfælde(se billedet ovenfor)
  • Så skal den lave en tom liste – terninge_kast
  • Nu skal kodes det antal kast der er mulige at kaste med – fra 0-6
  • Og så skal vi bruge en .append – Append er en metode i Python der tilføjer et enkelt element til en eksisterende liste.
  • (random.randint(1-6)) Det er øjnene på terningerne der skal være tilfældige ved hvert kast – laveste tal på en terning er 1 og højeste er 6.
  • Nu skal den returnere terninge_kast altså den liste som der nu evt er tilføjet et tal til

Vores næste defination/define/def

Vi kalder vores næste: def print_terninger. I parameteren skriver vi terninger

Nu skal vi nemlig kodes den tekst der skal stå ved terninge kastet Dices/terninger. Og der skal kodes et mellemrum ind mellem hvert tal(terning) – det skal printes
  • str står for string, hvilket man ikke skal bruge (da der er et ældre modul der hedder det i python også) 

Vores 3. og næst sidste defination/define/def

Kalder vi: def få_antal_bruger_terninger(). I parameteren skriver vi ingenting

n bliver navnet på den variabel som er et tal brugeren vælger ud fra kastet af terninger. 

Vores sidste defination/define/def

Kalder vi: def få_terninger(). I parameteren skriver vi ingenting

Der skal her kodes de terninger man vælger i kastet, som skal tilføjes(append) til listen af valgte terninger.

Ellers/else – Hvis man kommer til at vælge et forkert tal der ikke er i kastet får man en chance for at vælge igen

Vi slutter af med….
…at lave en while der beskriver legens gang
Klik på billedet for at se beskrivelsen af denne del 🙂