PYTHON

 OPGAVER PYTHON – MIDDEL – GÆTTELEG

Opgave 2

Opgave 2a

Først skal vi gemme vores dokument for at kunne køre programmet senere.

1. importere random, så programmet vælger et vilkårligt tal ud fra vores valg af tal.
———————-
2.
Så skal vi lave en definition som vi kalder play
———————-
3. Nu siger vi at variablen er guess(gæt – men man kan ikke vælge æ, ø, å når man koder kun i teksten). Det er input – vores besked til brugeren. Husk “situationstegn rund om din sætning” det er det der definerer tale/teksten.
———————-
4. Den næste variabel er number/nummer, som er et tilfældigt tal inden for den talrække vi vælger. Det gør man ved at skrive random.randint. Her er valgt 1-10.
———————-
5. Nu skal vi så kode hvis de gætter rigtigt, med en if og så vores variabel guess. (Når man skriver at det skal være lige med i koden, gør man det med DOBBELT tegn ==). Så der står HVIS GÆT ER DET NUMMER – som programmet har valgtSÅ SKAL DEN PRINT – det du ønsker er “svaret” når de gætter rigtigt.
———————-
6. Nu skal vi kode hvis de gætter forkert. Her skriver man ! når noget er ikke. Så samme procedure bare med et udråbstegn foran (!=)
———————-
7. 
Nu er programmet kørerne, nu skal vi kode spørgsmålene til brugeren. Der skal vi bruge en while true/mens dette er rigtigt så…
Der skal vi lave svar = input(“”). Her skriver du om de vil lege en gætte leg. 
———————-
8. Nu skal vi kode hvis de svarer jaif svar er det samme som “ja”(svaret fra brugen skal altså være med små bogstaver her for at koden kan tyde det. Ellers skal der kodes if for hvis svaret er hhv Ja eller JA) Derefter skal den break lave linjeskift og starte play() oppe i starten.
———————-
9.
elif/else if/ellers hvis, er vores næste punkt. nemlig hvis svaret er nej. Så skal den break uden at gøre mere.
———————-
10. else/ellers hvis der ikke skrive de to eksakte ord så skal den print en “jeg forstår ikke” tekst.

Opgaver – til gætteleg 2a

1. Du skal kode hvis de svare JA eller Ja og NEJ eller Nej
2. Find på en tekst programmet skal printe hvis brugeren skriver nej.

Opgave 2b

Programmet kørt 2 gange
Programmet kodet

Først skal vi gemme vores dokument for at kunne køre programmet senere.

Her er kodet en gætte leg med et navn, som man skal gætte INDEN 3 forsøg udløber

Vi skal dertil bruge:

  • Det hemmelige navn, valgt på forhånd
  • variablen guess/gæt som er det input vi får fra brugeren
  • variablen guess_count som er antal gæt vi starter ud med, altså 0 som start
  • variablen guess_limit som er begrænsningen vi sætter til 3 forsøg
  • OG variablen out_of_guesses som er når brugeren er løbet tør for antal gæt at skrive

Det sætter vi så ind i en while/mens det ikke er(!=) gættet og ikke er ude af gæt skal den skrive = gæt mit navn. Samtidig skal den for hvert gæt, plusse med 1 på vores tæller/guess_count.

Ellers/else er den ude af gæt = sandt/true

if/hvis brugeren er ude af gæt skal programmet skrive = Du tabte
Ellers/else skal den skrive du vandt, hvis du gætter rigtigt.

Opgaver – til gætteleg 2b

1. Prøv at justere i tallene 
2. Prøv at lave det hemmelige ord som en liste af ord computeren kan vælge random imellem hver gang programmet kører.