Velkommen til Python for begyndere. Herinde finder du nogle start opgaver, hvor du lærer at TEGNE med kode. For at hjælpe dig lidt med indlæringen har jeg taget billeder af koden. Det er ikke fordi du ikke må copy-paste, men man lærer bedre ved, at fejl-finde ned til mindste detalje, så man ikke lave samme fejl for mange gange. Så derfor skal du selv skrive alle koderne ind selv. Rigtig go’ fornøjelse!
INTRO til opgaverne
Først skal vi importere trutle “biblioteket” så vi kan tegne med kode. Det gør vi ved at skrive: import turtle 🙂
Turtle er en PYTHON feature som et tegne bræt, der giver os mulighed for programmere den til at at tegne på tegne brættet.
Derefter følger du vejledningen til opgaverne, for bedre at kunne forstå, hvad de forskellige linjer gør.
Prøv når du har skrevet et opgave ind at justere på tallene, for at få en fornemmelse af, hvad præcis for parameter de styrer.
OBS: python er 0-index baseret – det betyder den tæller fra 0, hvor andre sprog kan starte deres tælling fra 1
OPGAVER PYTHON TURTLE – BEGYNDER
Opgave 1-5
1. Vi opretter en turtle med navnet t, som vi refererer til når turtle skal lave noget.
2. for i in range betyder at, Den laver en sekvens af numre/tal og printer hver af dem i en sekvens(en ordnet rækkefølge). I det her tilfælde er det fra 0 op til 100 hvor i er tal inden for given antal(det tal i parentesen).
3. Nu vil vi have den skal tegne i en spiral med en radius på 10+i og afstand mellem linjerne, den skal for hver omkreds rykke gradvist til den når 45(grader) ved start punktet.
4. Vi er lidt utålmodige, så derfor er hastigheden/speed sat til 100 🙂 Dog bliver den kaldt på mange gange herinde, så sæt den op før for i in range
1. Vi opretter en turtle med navnet t, som vi refererer til når turtle skal lave noget
2. Sæt for i in range til 10(det bliver til forskellige størrelser for cirklerne)
3. Nu skal turtle=t tegne cirkler inde i hinanden. Altså holde samme udgangspunkt, for start af hver cirkel. Derfor er der ingen grader på her.
1. Vi skal bruge farver! Og de bliver brugt i rækkefølgen som skrevet
2. Vi skal bruge turtle.Pen til det her, som vi omdøber til t
3. Du kan vælge hastigheden i speed/fart
4. Baggrundsfarven sætter vi til sort/black
5. Sæt range til 360(prøv at justere på tallet, når du er færdige med koden)
6. Nu skal Blyanten farven(pencolor) bestemmes. For hver kant skal den skifte farve til den næste i rækkefølgen. Prøv at ændre dette til fx 3.
7. Så definerer vi bredden/width som skal vokse med +1 for hver runde.
8. Den skal tegne fremad/forward
9. Og dreje til venstre 59 grader ved hvert streg
BEMÆRKT AT DER STÅR from turtle import * – Husk stjernen den betyder: HENT ALTING
1. Først vælger vi farverne som vi skal bruge (blå og lilla)
2. Den skal starte påfyldning først(begin_fill). Altså den starter scriptet her, der bliver bare først fyldt ud i figuren efter at den er tegnet
3. Her bruger vi en while True/Når det er sandt. Skal den gå fremad 200 dreje til venstre 170 grader og tjekke HVIS den rammer den absolute position(start punktet) Skal den stoppe.
4. Nu lukker vi _fill igen
5. Og slutter scriptet/koden