SCRATCH

 OPGAVER TIL SCRATCH – INTRO

Opgave 1 - SCRATCH INTRO

Velkommen til Scratch INTRO!

Scratch er blokprogrammering. Det vil sige at man sætter kode sammen ved hjælp af blokke, lidt lige som legoklodser. Vi skal starte med at se på nogle af de mest basale ting ved Scracth. Men først skal du hente Scratch eller oprette en profil på deres online portal HER – den findes på dansk også 🙂 

Når du åbner Scratch: Kan du se, der under Scenen, er et navn for den sprite som er aktiv – Sprite1. Der er også et øje – der kan du gøre din sprite usynlig eller synlig. Og størrelse på aktive objekt – Sprit1 i dette tilfælde.

Der er også nogle forskellige tal med pile på. Det er koordinater for hvor du placerer dine elementer/objekter, henne på scenen. Prøv at trække Sprite1 rundt på scenen og se tallenene ændre sig.

Koordinatsystem: Scratch er indrettet som et koordinatsystem, med en x og en y-akse, hvor 0,0 er i midten af scenen. Scenen er i alt 480×360 pixels.  

Væk din sprite til live

Her skal du lære lidt om hvad en IF(HVIS) statement gør og hvordan du får din sprite til at bevæge sig, med kun få kode blokke.

Klik på billedet og læs forklaringen med vejledningen. Du kan se koden tydeligt ved næste billede 🙂 

   
     

Opgave 1:

Gå ind på SCRATCH og prøv at programmere Scratch, selv, til at bevæge sig. Du kan selv vælge hvor højt/lavt/langt han skal bevæge sig. Klik på tallene for at ændre dem til det du ønsker. Leg lidt rundt med det.

 
   
 

Så langt så godt

Her er hvad du har kodet indtil videre
 
Her er der bare tilføjet en baggrund og en sprite(en by - selv lavet) Klik for at se det HER.
Man kan selv vælge den grønne knap oppe i højre hjørne REMIX for at gemme en kopi af projektet til sin egen mappe så man kan lave det om til sit eget eller vælg vis koden bag og put koden i din backpack for de handlinger du skal have hjælp til

     

Prøv spillet her under 🙂

Hop med mellemrumstasten og gå frem og tilbage med piltasterne